-
2019-06-19 12:16:36
Petycja - Wszyscy walczymy o czyste powietrze
Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 tj. z dnia 2018.05.24)
Dane wnioskodawcy/wspóÅ‚wnioskodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2018.1025 tj. z dnia 2018.05.29)
Preambuła Wniosku:
Art. 7 ust. 1 pkt. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 tj. z dnia 2018.05.24) - nakazuje Wójtom/Burmistrzom/Prezydentom - w ramach zadaÅ„ wÅ‚asnych - dbać o utrzymanie czystoÅ›ci na terenie Gminy. Tymczasem jak wynika z naszych poprzednich akcji wnioskowania - ilość skarg mieszkaÅ„ców na ten obszar wypeÅ‚niania zadaÅ„ publicznych - z roku na rok roÅ›nie.
Jak wynika z odpowiedzi na nasze poprzednie akcje wnioskowania - park maszynowy w Gminach jest przestarzaÅ‚y z duża emisjÄ… wtórnÄ… pyÅ‚ów PM10, etc.
W opinii Wnioskodawcy :
Ostatnie dziaÅ‚ania sfer rzÄ…dowych - w skali macro - zmierzajÄ…ce do ograniczenia zanieczyszczenia Å›rodowiska - sÄ… bardzo ciekawe i kompleksowe - jednakże - w opinii wnioskodawcy - w skali micro (Gminy/Miasta) nie zawsze - sÄ… w stanie sprostać oczekiwaniom mieszkaÅ„ców w tej mierze. W miastach takich jak Kraków, czy Rybnik - sytuacja jest dramatyczna - o czym informujÄ… media oraz wszelkiego rodzaju zestawienia unijne.
Ustawodawca stara się zmienić ten stan faktyczny - choćby poprzez Ustawę z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U.2018.317 z 2018.02.07).
DziÄ™ki przepisom przedmiotowej ustawy - po upÅ‚ywie przewidzianego vacatio legis - znacznie wzroÅ›nie udziaÅ‚ pojazdów elektrycznych oraz pojazdów napÄ™dzanych gazem ziemnym w ramach floty pojazdów wykorzystywanych przez GminÄ™/Miasto do realizacji zadaÅ„ publicznych.
Dlatego troską każdego Obywatela oraz Podmiotu gospodarczego - zajmującego się ex professo rzeczoną problematyką powinno być promowanie ekologicznych rozwiązań w tym obszarze.
Natomiast na Decydentach ciąży obowiązek wybrania rozwiązań najbardziej efektywnych z punktu wydatkowania publicznych pieniędzy i zachowania zasad uczciwej konkurencji.
Pro forma - pozwalamy sobie przytoczyć - wszystkim dobrze znany - odpowiedni zapis Konstytucji RP:
Art. 74. Ochrona środowiska jako obowiązek władz publicznych
- WÅ‚adze publiczne prowadzÄ… politykÄ™ zapewniajÄ…cÄ… bezpieczeÅ„stwo ekologiczne wspóÅ‚czesnemu i przyszÅ‚ym pokoleniom.
- Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.
- Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.
- Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.
W związku z powyższym:
- 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 tj. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - wyszczególnienia parku maszynowego - przeznaczonego do zadaÅ„ oczyszczania Gminy. (pojazdy, rok produkcji, dmc – dopuszczalna masa caÅ‚kowita, etc.)
W przypadku jeÅ›li te zadania leżą w zakresie kompetencji Jednostki Organizacyjnej, na którÄ… Gmina delegowaÅ‚a rzeczone kompetencje - wnosimy o przesÅ‚anie niniejszego wniosku do przedmiotowej Jednostki - co może nastÄ…pić inter alia na podstawie art. 65 KPA.
Czy maszyny te posiadajÄ… wymagane certyfikaty unijne - gwarantujÄ…ce brak pylenia podczas pracy (problem PM10) ?
- 2) Na mocy wyżej wzmiankowanych przepisów - wnosimy o podanie danych kontaktowych (imiÄ™ i nazwisko, stanowisko, adres e-mail, nr telefonu) UrzÄ™dnika który w zakresie powierzonych mu kompetencji nadzoruje realizacjÄ™ zadania wÅ‚asnego gminy okreÅ›lonego w art. 7 ust. 1 pkt. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 tj. z dnia 2018.05.24) ?
Wnioskodawca ma na myśli zadania własne gminy w obszarze utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
- 2a) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit a (zamierzenia władzy Ustawodawczej) Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 tj. z 2016.10.26) - wnosimy o udzielenie informacji kiedy planowane jest kolejne postępowanie przetargowe w tym obszarze.
Osnowa Wniosku:
Wnioskodawca pozwala sobie zwrócić uwagÄ™ Decydentów, na wzmiankowane przepisy gdyż z uprzednio uzyskiwanych przez WnioskodawcÄ™ odpowiedzi wynika że sytuacja w tym obszarze - pozostawia wiele do życzenia.
Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że Gminy/Miasta lub jednostki organizacyjne, którym gmina powierzyÅ‚a wypeÅ‚nianie zadaÅ„ zwiÄ…zanych z tym obszarem dziaÅ‚alnoÅ›ci publicznej - czÄ™sto posiadajÄ… przestrzaÅ‚y park maszynowy, paliwożerne pojazdy - powodujÄ…ce olbrzymiÄ… emisjÄ™ wtórnÄ… - powstajÄ…cÄ… szczególnie - przy wykonywaniu zadaÅ„ zwiÄ…zanych z czyszczeniem ulic, etc.
Tymczasem nowoczesne rozwiązania - stosowane w Krajach najbardziej rozwiniętych w pojazdach wykorzystujących zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG lub skroplonym gazem ziemnym LNG - charakteryzują się:
- dużą czystością spalin
- niskÄ… emisjÄ… wtórnÄ…
- zmniejszonym poziomem haÅ‚asu - dziÄ™ki temu część pracy można wykonać wczeÅ›nie rano lub późnym wieczorem, unikajÄ…c korków, a nie budzÄ…c mieszkaÅ„ców.
- w skali makro - co wydaje siÄ™ niezwykle istotne - pozwalajÄ… na dywersyfikacjÄ™ źródeÅ‚ zapotrzebowania Kraju w paliwa - zmniejszajÄ…c zależność od ropy, etc
Zainteresowanie tym obszarem jest nie tylko prawem ale i obowiązkiem każdego Obywatela i podmiotu biorącego udział w funkcjonowaniu życia publicznego i w obrocie gospodarczym.
Pomimo, że nie wnioskujemy o informacjÄ™ przetworzonÄ… w zakresie wymagajÄ…cym znacznych nakÅ‚adów pracy, uzasadniamy nasze pytania stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza próba optymalizacji tego obszaru wydaje siÄ™ szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu SpoÅ‚ecznego - co wnioskodawca staraÅ‚ siÄ™ powyżej udowodnić.
II - Petycja OdrÄ™bna - procedowana w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 t.j. z dnia 2018.05.10) - dla uÅ‚atwienia i zmniejszenia biurokracji doÅ‚Ä…czamy jÄ… do niniejszego wniosku. Nie jest to Å‚Ä…czenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze pisma jako dwa Å›rodki prawne - wniosek oznaczony jako I i odrÄ™bnÄ… petycjÄ™ oznaczonÄ… II - vide - J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postÄ™powania…, s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - dostÄ™pne w sieci Internet.
II.1) W trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2018.870 tj. z dnia 2018.05.10) - biorÄ…c pod uwagÄ™, iż czyste Å›rodowisko i zmniejszenie tzw. emisji wtórej należy z pewnoÅ›ciÄ… do wartoÅ›ci wymagajÄ…cych szczególnej ochrony w imiÄ™ dobra wspólnego, mieszczÄ…cych siÄ™ w zakresie zadaÅ„ i kompetencji adresata petycji - wnosimy o:
Zaplanowanie postÄ™powania w trybie Ustawy prawo zamówieÅ„ publicznych, którego przedmiotem bÄ™dzie modernizacja parku maszynowego z uwzglÄ™dnieniem dywersyfikacji wykorzystywanego paliwa - a co za tym idzie - zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u bardziej ekologicznych paliw - typu - skroplony gaz ziemny, etc.
OczywiÅ›cie ABY NASZA PETYCJA NIE BYÅA W Å»ADNYM RAZIE ÅÄ„CZONA Z PÓŹNIEJSZYM trybem zamówienia nie musimy dodawać, że mamy nadziejÄ™, iż postÄ™powanie bÄ™dzie prowadzone z uwzglÄ™dnieniem zasad uczciwej konkurencji - i o wyborze oferenta bÄ™dÄ… decydować jedynie ustalone przez decydentów kryteria zwiÄ…zane inter alia z bezpieczeÅ„stwem oraz cena.
II.2) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Dodatkowo - aby zachować peÅ‚nÄ… jawność i transparentność dziaÅ‚ania – przewidujemy publikacjÄ™ wyników wnioskowania oraz wybranych odpowiedzi – w naszym portalu www.gmina.pl
- 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie §7 RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) - na adres e-mail efektywne-oczyszcznie@samorzad.pl
- 4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytań złożonych na mocy art. 61 Konstytucji RP w związku z art. 241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres e-mail efektywne-oczyszczanie@samorzad.pl - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)
Wnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 PLN
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ - jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy - petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej - a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: efektywne-oczyszczanie@samorzad.pl
Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pomocą uzyskanego z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu - adresu e-mail !
Komentarz do Wniosku:
Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powołujemy się na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) - w naszym mniemaniu - nie oznacza to, że Urząd powinien rozpatrywać niniejsze wnioski w trybie KPA
W opinii Wnioskodawcy Urząd powinien w zależności od dokonanej interpretacji treści pisma - procedować nasze wnioski - w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) lub odpowiednio Ustawy o dostępie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treści i powołanych podstaw prawnych).
Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w związku z art. 241 KPA.
W naszych wnioskach/petycjach czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej.
Każdy Podmiot mający styczność z Urzędem - ma prawo i obowiązek - usprawniać struktury administracji samorządowej.
Zatem pomimo formy zewnętrznej - Decydenci mogą/powinni dokonać własnej interpretacji - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA.
Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)
Pozwalamy sobie również przypomnieć, że ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej “ (…) Od osoby wykonujÄ…cej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Wnioskodawca - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek - bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08. PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych.
W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.
Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych.
Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.
Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.
Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."
PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."
Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.
OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych - z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci - zatem w peÅ‚ni lege artis.
Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Informacje o artykule
Autor: Zredagował(a): Kamil Kwolek Data powstania: 19.06.2019 12:16 Data ostatniej modyfikacji: Liczba wyświetleń: 2512 Archiwum
Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował