-
2018-11-20 15:00:21
Petycja - elektronizacja zamówień publicznych
Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 t.j. z 2018.05.24)
Dane wnioskodawcy/petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)
Preambuła Wniosku:
Jak wynika z uprzednio prowadzonych przez nas akcji wnioskowania i odpowiedzi na nasze petycje - informatyzacja Jednostek SamorzÄ…du Terytorialnego i powiÄ…zanie lokalnych systemów z systemami centralnymi napotyka na szereg problemów - co czÄ™sto skutkuje nieefektywnym wydatkowaniem pieniÄ™dzy Podatników.
Media szeroko informujÄ… o problematyce, poczÄ…wszy od nieefektywnie dziaÅ‚ajacych elektronicznych obiegach dokumentów w Gminach skoÅ„czywszy na braku interoperacyjnoÅ›ci - powiÄ…zaniu lokalnych systemów informatycznych z centralnymi:
Ad exemplum: https://www.tvp.info/39565501/wielu-zarejestrowanych-na-epuap-nie-moze-zaglosowac-o-powody-pytajcie-w-gminach
Zatem szczególnie ważkim obszarem - wydaje siÄ™ tzw. elektronizacja zamówieÅ„ publicznych, która wszÄ™dzie na Å›wiecie przyczynia siÄ™ do sporych oszczÄ™dnoÅ›ci i zmniejszenia poziomu korupcji.
Instytucje i podmioty zamawiajÄ…ce, które wprowadziÅ‚y już e-zamówienia, osiÄ…gajÄ… zazwyczaj oszczÄ™dnoÅ›ci pomiÄ™dzy 5 a 20% wg KOMUNIKATU KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOÅECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, Bruksela, dnia 20.4.2012 r., COM(2012) 179 final.
Wdrażanie rzecznej elektronizacji zamówieÅ„ publicznych - napotyka na szereg problemów - szczególnie w Gminach/Miastach, czego najlepszym dowodem jest to że Ustawodawca w ostatnim czasie zmuszony byÅ‚ przesunąć vacatio legis - dot. wejÅ›cia w życie przepisów nakazujÄ…cych permanentne używanie Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia. Wnioskodawca ma na myÅ›li przepis art. 10a Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16)
Zdaniem Wnioskodawcy:
DziÄ™ki dziaÅ‚aniom sfer RzÄ…dowych (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega poprawie - ad exemplum: sprawnie dziaÅ‚ajÄ…ce systemy JPK, wnioski 500+ online, etc - jednakże bez szybkiej sanacji tego obszaru (w skali mikro) - proces ten w Gminach bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu przebiegaÅ‚ zbyt wolno - bez namacalnych sukcesów w postaci - lepszego zaspokajania potrzeb Obywateli w tym obszarze usÅ‚ug publicznych.
W opinii Wnioskodawców
WydziaÅ‚y/Referaty i UrzÄ™dnicy (Stanowiska Jednoosobowe) - posiadajÄ…ce w zakresie swoich kompetencji sprawy zwiÄ…zane - sensu largo - z wdrażaniem kolejnych etapów informatyzacji - powinny zintensyfikować swoje dziaÅ‚ania z tym zakresie i szczegóÅ‚owo badać oraz rejestrować obecnie panujÄ…cy stan faktyczny, tak aby - dysponujÄ…c pieniÄ™dzmi Podatników - podjąć wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚ania sanacyjne - przynoszÄ…ce wymierne efekty.
W związku z powyższym:
- 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:
- 1.1) Wartość w PLN netto postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci poniżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2018 r. - z wykorzystaniem art. 4 ust. 8 Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16) ?
Wnioskodawca ma na myÅ›li w tym przypadku Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ wynikajÄ…cÄ… z tego typu zamówieÅ„ w 2017 r., co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.
- 1.2) IloÅ›ci postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej 30 tys. euro- prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2017 r. - w trybie Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych?
Wnioskodawca ma na myÅ›li wszystkie tryby wg ustawy Pzp, co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.
- 1.3) W trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - Å›redniej iloÅ›ci oferentów przypadajÄ…cych na jedno postÄ™powanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w ramach postÄ™powaÅ„ prowadzonych przez UrzÄ…d w 2017 r. w zakresie kwot powyżej 10 tys. pln brutto.
- 1.4) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2014.782 j.t.) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie wskazania szczegóÅ‚owego adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej - gdzie na dzieÅ„ zÅ‚ożenia przedmiotowego wniosku - opublikowano obowiÄ…zujÄ…cy regulamin udzielania zamówieÅ„ publicznych - poniżej 30 tys. euro.
- 1.5) W kontekÅ›cie powyższych pytaÅ„ w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie -czy UrzÄ…d - posiada umowÄ™ komercyjnÄ… z podmiotem zewnÄ™trznym w przedmiocie Å›wiadczenia usÅ‚ug dostÄ™pu do zewnÄ™trznej platformy zakupowej czy korzysta z publicznych - dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„ w tym wzglÄ™dzie (miniPortal UZP).
- 1.6) JeÅ›li odpowiedź jest twierdzÄ…ca w zakresie posiadania permanentnej umowy z podmiotem komercyjnym w obszarze obsÅ‚ugi platformy zakupowej zamówieÅ„ publicznych - w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie Å‚Ä…cznej kwoty rocznej kosztów ponoszonych przez UrzÄ…d w ramach korzystania z rzeczonych usÅ‚ug (jeżeli umowa jest na dÅ‚uższy okres to wystarczy Å›redni roczny koszt utrzymania systemu).
II - Petycja Odrębna:
- 2.1) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w ramach przepisów art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w zwiÄ…zku z art. 241 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego (wnioski optymalizujÄ…ce funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycjÄ™ do Kierownika JST o próbÄ™ dokonania analizy - możliwoÅ›ci wdrożenia w UrzÄ™dzie procedur zwiÄ…zanych z peÅ‚nym używaniem Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia - w formie o której mowa w art. 10a Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych.
OczywiÅ›cie wnioskodawca jest Å›wiadomy przesuniÄ™cia vacatio legis - do 2020 r. i obowiÄ…zywania już przedmiotowych przepisów w zakresie zamówieÅ„ przekraczajÄ…cych progi unijne.
- 2.2) Na bazie dokonanej analizy wnosimy o krótkie, kilkuzdaniowe podsumowaniew odpowiedzi na niniejszÄ… petycjÄ™ - mocnych i sÅ‚abych stron ewentualnego wdrożenia procedur peÅ‚nego użytkowania Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia. OczywiÅ›cie w odniesieniu do obecnie panujÄ…cego w Jednostce stanu faktycznego.
- 2.3) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Osnowa Petycji i wniosku - en bloc:
Wnioskodawca pozwala sobie zwrócić uwagÄ™ Decydentów na wzmiankowanÄ… wyżej problematykÄ™ w oparciu o powoÅ‚ane w preambule argumenty oraz dane bÄ™dÄ…ce w jego posiadaniu, z których wynika, że w niektórych UrzÄ™dach ilość postÄ™powaÅ„ przetargowych prowadzonych z jednym oferentem - dochodzi do 46 % w 2016 r. - sic, co plasuje nas najgorzej w Europie wg Raportu Komisji Europejskiej!
Taka sytuacja musi niepokoić każdego podatnika i wymaga analizy pod kątem wdrożenia ewentualnych procedur sanacyjnych.
Pełna raport dostępny jest na stronie:
http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/performance_per_policy_area/public_procurement/index_en.htm
Pomimo, że nie wnioskujemy o informacjÄ™ przetworzonÄ… w zakresie wymagajÄ…cym znacznych nakÅ‚adów pracy, uzasadniamy nasze pytania stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza próba optymalizacji tego obszaru wydaje siÄ™ szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu SpoÅ‚ecznego - jak argumentowano powyżej.
Zastrzegamy sobie możliwość opublikowania efektów Akcji na naszym portalu www.gmina.pl.
III - Wniosek OdrÄ™bny - Wnosimy - w trybie art. 241 lub 243 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego (Dz.U.2017.1257 t.j. z 2017.06.27) - o przekazanie poniżej zawartego wniosku - per analogiam - zawierajÄ…cego podobne tezy i pytania do podlegÅ‚ych Jednostek Organizacyjnych, które w zakresie powierzonych i wykonywanych kompetencji realizujÄ… zadania zwiÄ…zane z utrzymaniem czystoÅ›ci i porzÄ…dku w Gminie oraz z pomocÄ… spoÅ‚ecznÄ… - SpóÅ‚ki Komunalne/MZK/ZK MOPS/GOP/OPS, etc
- 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku i petycji w trybie odnoÅ›nych przepisów - na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl
- 4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytaÅ„ zÅ‚ożonych na mocy art. 61 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art. 241 KPA, oraz w przedmiocie petycji zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl - w terminach okreÅ›lonych w odnoÅ›nych Ustawach. Stosownie do art. 14 § 1 KPA prosimy o przesyÅ‚anie odpowiedzi/informacji - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej) pod podany powyżej adres - przypominamy że zarówno WÅ‚adza Ustawodawca jak i Wykonawcza szczególnÄ… rolÄ™ przywiÄ…zuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.
- 5) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)
Wnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc.
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: elektronizacja-zamowien@samorzad.pl
———————-Wniosek do przekazania - via Gmina - do podlegÅ‚ych SpóÅ‚ek Komunalnych/MZK/ZK, etc OPS/MOPS/GOPS, etc
Szanowna Pani
Szanowny Pan
Dyrektor/Kierownik/Prezes ZarzÄ…du
Dane wnioskodawcy/petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)
Preambuła Wniosku:
Jak wynika z uprzednio prowadzonych przez nas akcji wnioskowania i odpowiedzi na nasze petycje - informatyzacja Jednostek SamorzÄ…du Terytorialnego i powiÄ…zanie lokalnych systemów z systemami centralnymi napotyka na szereg problemów - co czÄ™sto skutkuje nieefektywnym wydatkowaniem pieniÄ™dzy Podatników.
Media szeroko informujÄ… o problematyce, poczÄ…wszy od nieefektywnie dziaÅ‚ajÄ…cych obiegach dokumentów w Gminach skoÅ„czywszy na interoperacyjnoÅ›ci - powiÄ…zaniu lokalnych systemów informatycznych z centralnymi:
Ad exemplum: https://www.tvp.info/39565501/wielu-zarejestrowanych-na-epuap-nie-moze-zaglosowac-o-powody-pytajcie-w-gminach
Zatem szczególnie ważkim obszarem - wydaje siÄ™ tzw. elektronizacja zamówieÅ„ publicznych, która wszÄ™dzie na Å›wiecie przyczynia siÄ™ do sporych oszczÄ™dnoÅ›ci i zmniejszenia poziomu korupcji.
Instytucje i podmioty zamawiajÄ…ce, które wprowadziÅ‚y już e-zamówienia, osiÄ…gajÄ… zazwyczaj oszczÄ™dnoÅ›ci pomiÄ™dzy 5 a 20% wg KOMUNIKATU KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOÅECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, Bruksela, dnia 20.4.2012 r., COM(2012) 179 final.
Wdrażanie rzecznej elektronizacji zamówieÅ„ publicznych - napotyka na szereg problemów - szczególnie w Gminach/Miastach, czego najlepszym dowodem jest to że Ustawodawca w ostatnim czasie zmuszony byÅ‚ przesunąć vacatio legis - dot. wejÅ›cia w życie przepisów nakazujÄ…cych permanentne używanie Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia. Wnioskodawca ma na myÅ›li przepis art. 10a Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16)
Zdaniem Wnioskodawcy:
DziÄ™ki dziaÅ‚aniom sfer RzÄ…dowych (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega poprawie - ad exemplum: sprawnie dziaÅ‚ajÄ…ce systemy JPK, wnioski 500+ online, etc - jednakże bez szybkiej sanacji tego obszaru (w skali mikro) - proces ten w Gminach bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu przebiegaÅ‚ zbyt wolno - bez namacalnych sukcesów w postaci - lepszego zaspokajania potrzeb Obywateli w tym obszarze usÅ‚ug publicznych.
W opinii Wnioskodawców
WydziaÅ‚y/Referaty i UrzÄ™dnicy (Stanowiska Jednoosobowe) - posiadajÄ…ce w zakresie swoich kompetencji sprawy zwiÄ…zane - sensu largo - z wdrażaniem kolejnych etapów informatyzacji - powinny zintensyfikować swoje dziaÅ‚ania z tym zakresie i szczegóÅ‚owo badać oraz rejestrować obecnie panujÄ…cy stan faktyczny, tak aby - dysponujÄ…c pieniÄ™dzmi Podatników - podjąć wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚ania sanacyjne - przynoszÄ…ce wymierne efekty.
W związku z powyższym:
- 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:
- 1.1) Wartość w PLN netto postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci poniżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2018 r. - z wykorzystaniem art. 4 ust. 8 Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16) ?
Wnioskodawca ma na myÅ›li w tym przypadku Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ wynikajÄ…cÄ… z tego typu zamówieÅ„ w 2017 r., co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.
- 1.2) IloÅ›ci postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2017 r. - w trybie Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych?
Wnioskodawca ma na myÅ›li wszystkie tryby wg ustawy Pzp, co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.
- 1.3) W trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - Å›redniej iloÅ›ci oferentów przypadajÄ…cych na jedno postÄ™powanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w ramach postÄ™powaÅ„ prowadzonych przez UrzÄ…d w 2017 r. w zakresie kwot powyżej 10 tys. pln brutto.
- 1.4) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2014.782 j.t.) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie wskazania szczegóÅ‚owego adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej - gdzie na dzieÅ„ zÅ‚ożenia przedmiotowego wniosku - opublikowano obowiÄ…zujÄ…cy regulamin udzielania zamówieÅ„ publicznych - poniżej 30 tys. euro.
- 1.5) W kontekÅ›cie powyższych pytaÅ„ w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - czy UrzÄ…d - posiada umowÄ™ komercyjnÄ… z podmiotem zewnÄ™trznym w przedmiocie Å›wiadczenia usÅ‚ug dostÄ™pu do zewnÄ™trznej platformy zakupowej czy korzysta z publicznych - dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„ w tym wzglÄ™dzie (miniPortal UZP).
- 1.6) JeÅ›li odpowiedź jest twierdzÄ…ca w zakresie posiadania permanentnej umowy z podmiotem komercyjnym w obszarze obsÅ‚ugi platformy zakupowej zamówieÅ„ publicznych - w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie Å‚Ä…cznej kwoty rocznej kosztów ponoszonych przez UrzÄ…d w ramach korzystania z rzeczonych usÅ‚ug (jeżeli umowa jest na dÅ‚uższy okres to wystarczy Å›redni roczny koszt utrzymania systemu).
II - Petycja Odrębna:
- 2.1) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w ramach przepisów art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w zwiÄ…zku z art. 241 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego (wnioski optymalizujÄ…ce funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycjÄ™ do Kierownika JST o próbÄ™ dokonania analizy - możliwoÅ›ci wdrożenia w UrzÄ™dzie/Jednostce/SpóÅ‚ce Komunalnej- procedur zwiÄ…zanych z peÅ‚nym użytkowaniem Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia - w formie o której mowa w art. 10a Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych.
OczywiÅ›cie wnioskodawca jest Å›wiadomy przesuniÄ™cia vacatio legis - do 2020 r. i obowiÄ…zywania już przedmiotowych przepisów w zakresie zamówieÅ„ przekraczajÄ…cych progi unijne.
- 2.2) Na bazie dokonanej analizy wnosimy o krótkie, kilkuzdaniowe podsumowanie w odpowiedzi na niniejszÄ… petycjÄ™ - mocnych i sÅ‚abych stron ewentualnego wdrożenia procedur peÅ‚nego użytkowania Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia.
Oczywiście w odniesieniu do obecnie panującego w Jednostce stanu faktycznego.
- 2.3) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgodny na publikację wszystkich danych. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Osnowa Petycji i wniosku - en bloc:
Wnioskodawca pozwala sobie zwrócić uwagÄ™ Decydentów na wzmiankowanÄ… wyżej problematykÄ™ w oparciu o powoÅ‚ane w komparycji argumenty oraz dane bÄ™dÄ…ce w jego posiadaniu, z których wynika, że w niektórych UrzÄ™dach ilość postÄ™powaÅ„ przetargowych prowadzonych z jednym oferentem - dochodzi do 46 % - sic !
Taka sytuacja musi niepokoić każdego podatnika i wymaga analizy pod kątem wdrożenia ewentualnych procedur sanacyjnych.
Pomimo, że nie wnioskujemy o informacjÄ™ przetworzonÄ… w zakresie wymagajÄ…cym znacznych nakÅ‚adów pracy, uzasadniamy nasze pytania stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza próba optymalizacji tego obszaru wydaje siÄ™ szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu SpoÅ‚ecznego - jak argumentowano powyżej.
Zastrzegamy sobie możliwość opublikowania efektów Akcji na naszym portalu www.gmina.pl
- 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku i petycji w trybie odnoÅ›nych przepisów - na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl
- 4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytaÅ„ zÅ‚ożonych na mocy art. 61 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art. 241 KPA, oraz w przedmiocie petycji zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl - w terminach okreÅ›lonych w odnoÅ›nych Ustawach. Stosownie do art. 14 § 1 KPA prosimy o przesyÅ‚anie odpowiedzi/informacji - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej) pod podany powyżej adres - przypominamy że zarówno WÅ‚adza Ustawodawca jak i Wykonawcza szczególnÄ… rolÄ™ przywiÄ…zuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.
- 5) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)
Wnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc.
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: elektronizacja-zamowien@samorzad.pl
Komentarz do Wniosku:
Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powołujemy się na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) - w naszym mniemaniu niniejszy przedmiotowy wniosek/wnioski - nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA.
W opinii Wnioskodawcy Urząd powinien w zależności od dokonanej interpretacji treści pisma - procedować nasze wnioski - w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) lub odpowiednio Ustawy o dostępie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treści i powołanych podstaw prawnych).
Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w związku z art. 241 KPA.
W naszych wnioskach/petycjach czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej.
Każdy Podmiot mający styczność z Urzędem - ma prawo i obowiązek - usprawniać struktury administracji samorządowej.
Zatem pomimo formy zewnętrznej - Decydenci mogą/powinni dokonać własnej interpretacji - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA.
Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)
Pozwalamy sobie również przypomnieć, że ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej “ (…) Od osoby wykonujÄ…cej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Wnioskodawca - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek - bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08. PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych.
W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.
Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych.
Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.
Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.
Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."
PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."
Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.
OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych - z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci - zatem w peÅ‚ni lege artis.
Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Informacje o artykule
Autor: Zredagował(a): Kamil Kwolek Data powstania: 20.11.2018 15:00 Data ostatniej modyfikacji: Liczba wyświetleń: 2756 Archiwum
Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował