menu
drukuj

2018-11-20 15:00:21

Petycja - elektronizacja zamówień publicznych


Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST)  - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 t.j. z 2018.05.24)

 

Dane wnioskodawcy/petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)  oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)

 

PreambuÅ‚a Wniosku: 

Jak wynika z uprzednio prowadzonych przez nas akcji wnioskowania i odpowiedzi na nasze petycje - informatyzacja Jednostek SamorzÄ…du Terytorialnego i powiÄ…zanie lokalnych systemów z systemami centralnymi napotyka na szereg problemów - co czÄ™sto skutkuje nieefektywnym wydatkowaniem pieniÄ™dzy Podatników. 

Media szeroko informujÄ… o problematyce, poczÄ…wszy od nieefektywnie dziaÅ‚ajacych elektronicznych obiegach dokumentów w Gminach skoÅ„czywszy na braku interoperacyjnoÅ›ci - powiÄ…zaniu lokalnych systemów informatycznych z centralnymi: 

 

Ad exemplum: https://www.tvp.info/39565501/wielu-zarejestrowanych-na-epuap-nie-moze-zaglosowac-o-powody-pytajcie-w-gminach

 

Zatem szczególnie ważkim obszarem - wydaje siÄ™ tzw. elektronizacja zamówieÅ„ publicznych, która wszÄ™dzie na Å›wiecie przyczynia siÄ™ do sporych oszczÄ™dnoÅ›ci i zmniejszenia poziomu korupcji. 

Instytucje i podmioty zamawiajÄ…ce, które wprowadziÅ‚y już e-zamówienia, osiÄ…gajÄ… zazwyczaj oszczÄ™dnoÅ›ci pomiÄ™dzy 5 a 20% wg KOMUNIKATU KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, Bruksela, dnia 20.4.2012 r., COM(2012) 179 final.

 

Wdrażanie rzecznej elektronizacji zamówieÅ„ publicznych - napotyka na szereg problemów - szczególnie w Gminach/Miastach, czego najlepszym dowodem jest to że Ustawodawca w ostatnim czasie zmuszony byÅ‚ przesunąć vacatio legis - dot. wejÅ›cia w życie przepisów nakazujÄ…cych  permanentne używanie Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia. Wnioskodawca ma na myÅ›li przepis art. 10a Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych  (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16)

 

Zdaniem Wnioskodawcy: 

DziÄ™ki dziaÅ‚aniom sfer RzÄ…dowych (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega  poprawie - ad exemplum: sprawnie dziaÅ‚ajÄ…ce systemy JPK, wnioski 500+ online, etc -  jednakże bez szybkiej sanacji tego obszaru  (w skali mikro) - proces ten w Gminach bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu przebiegaÅ‚ zbyt wolno - bez namacalnych sukcesów w postaci - lepszego zaspokajania potrzeb Obywateli w tym obszarze usÅ‚ug publicznych.  

 

W opinii Wnioskodawców 

WydziaÅ‚y/Referaty i UrzÄ™dnicy (Stanowiska Jednoosobowe) - posiadajÄ…ce w zakresie swoich kompetencji sprawy zwiÄ…zane - sensu largo - z wdrażaniem kolejnych etapów informatyzacji  - powinny zintensyfikować swoje dziaÅ‚ania z tym zakresie i szczegóÅ‚owo badać oraz rejestrować obecnie panujÄ…cy stan faktyczny, tak aby - dysponujÄ…c pieniÄ™dzmi Podatników - podjąć wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚ania sanacyjne - przynoszÄ…ce wymierne efekty.   

 

W zwiÄ…zku z powyższym: 

  • 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:

 

  • 1.1) Wartość w PLN netto postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci poniżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2018 r. - z wykorzystaniem art. 4 ust. 8  Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16) ?

 

Wnioskodawca ma na myÅ›li w tym przypadku Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ wynikajÄ…cÄ… z tego typu zamówieÅ„ w 2017 r., co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

  • 1.2) IloÅ›ci postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej 30 tys. euro- prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2017 r. - w trybie Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych?

Wnioskodawca ma na myÅ›li wszystkie tryby wg ustawy Pzp, co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

  • 1.3)  W trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów -  wnosimy o udzielenie  informacji publicznej w przedmiocie - Å›redniej iloÅ›ci oferentów przypadajÄ…cych na jedno postÄ™powanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w ramach postÄ™powaÅ„ prowadzonych przez UrzÄ…d w 2017 r. w zakresie kwot powyżej 10 tys. pln brutto.

 

  • 1.4) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2014.782 j.t.) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie wskazania szczegóÅ‚owego adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej  - gdzie  na dzieÅ„ zÅ‚ożenia przedmiotowego wniosku - opublikowano obowiÄ…zujÄ…cy regulamin udzielania zamówieÅ„ publicznych - poniżej 30 tys. euro. 

 

  • 1.5) W kontekÅ›cie powyższych pytaÅ„ w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie -czy UrzÄ…d - posiada umowÄ™ komercyjnÄ… z podmiotem zewnÄ™trznym w przedmiocie Å›wiadczenia usÅ‚ug dostÄ™pu do zewnÄ™trznej platformy zakupowej czy korzysta z publicznych - dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„ w tym wzglÄ™dzie (miniPortal UZP).

 

  • 1.6) JeÅ›li odpowiedź jest twierdzÄ…ca w zakresie posiadania permanentnej umowy z podmiotem komercyjnym w obszarze  obsÅ‚ugi platformy zakupowej zamówieÅ„ publicznych - w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie Å‚Ä…cznej kwoty rocznej kosztów ponoszonych przez UrzÄ…d w ramach korzystania z rzeczonych usÅ‚ug (jeżeli umowa jest na dÅ‚uższy okres to wystarczy Å›redni roczny koszt utrzymania systemu). 

 

 

 

II - Petycja Odrębna:

  • 2.1) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w ramach przepisów art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w zwiÄ…zku z art. 241 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego (wnioski optymalizujÄ…ce funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycjÄ™ do Kierownika JST o próbÄ™ dokonania analizy - możliwoÅ›ci wdrożenia w UrzÄ™dzie procedur zwiÄ…zanych z peÅ‚nym używaniem Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia -  w formie o której mowa w art. 10a Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych. 

OczywiÅ›cie wnioskodawca jest Å›wiadomy przesuniÄ™cia vacatio legis - do 2020 r. i obowiÄ…zywania już przedmiotowych przepisów w zakresie zamówieÅ„ przekraczajÄ…cych progi unijne. 

 

  • 2.2) Na bazie dokonanej analizy wnosimy o krótkie, kilkuzdaniowe podsumowaniew odpowiedzi na niniejszÄ… petycjÄ™ - mocnych i sÅ‚abych stron ewentualnego wdrożenia procedur peÅ‚nego użytkowania Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia. OczywiÅ›cie w odniesieniu do obecnie panujÄ…cego w Jednostce stanu faktycznego.

 

  • 2.3) Aby zachować peÅ‚nÄ… jawność i transparentność dziaÅ‚aÅ„ - wnosimy o opublikowanie treÅ›ci petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrujÄ…cego petycjÄ™ lub urzÄ™du go obsÅ‚ugujÄ…cego (Adresata)  - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikacjÄ™ wszystkich danych. Chcemy dziaÅ‚ać w peÅ‚ni jawnie i transparentnie. 

 

Osnowa Petycji i wniosku - en bloc:

Wnioskodawca pozwala sobie zwrócić uwagÄ™ Decydentów na wzmiankowanÄ… wyżej problematykÄ™ w oparciu o powoÅ‚ane w preambule  argumenty oraz dane bÄ™dÄ…ce w jego posiadaniu, z których wynika, że w niektórych UrzÄ™dach ilość postÄ™powaÅ„ przetargowych prowadzonych z jednym oferentem - dochodzi do 46 % w 2016 r. - sic, co plasuje nas najgorzej w Europie wg Raportu Komisji Europejskiej! 

Taka sytuacja musi niepokoić każdego podatnika i wymaga analizy pod kÄ…tem wdrożenia ewentualnych procedur sanacyjnych. 

Pełna raport dostępny jest na stronie:

http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/performance_per_policy_area/public_procurement/index_en.htm

 

Pomimo, że nie wnioskujemy o informacjÄ™ przetworzonÄ… w zakresie wymagajÄ…cym znacznych nakÅ‚adów pracy, uzasadniamy nasze pytania  stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej  – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza  próba optymalizacji tego obszaru wydaje siÄ™ szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu SpoÅ‚ecznego - jak argumentowano powyżej. 

 

Zastrzegamy sobie możliwość opublikowania efektów Akcji na naszym portalu www.gmina.pl.

 

III - Wniosek OdrÄ™bny - Wnosimy - w trybie art. 241 lub 243 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego (Dz.U.2017.1257 t.j. z 2017.06.27)  - o przekazanie poniżej zawartego wniosku - per analogiam - zawierajÄ…cego podobne tezy i pytania  do podlegÅ‚ych Jednostek Organizacyjnych, które w zakresie powierzonych i wykonywanych kompetencji realizujÄ… zadania zwiÄ…zane z utrzymaniem czystoÅ›ci i porzÄ…dku w Gminie oraz z pomocÄ… spoÅ‚ecznÄ… - SpóÅ‚ki Komunalne/MZK/ZK MOPS/GOP/OPS, etc

 

  • 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku i petycji w trybie odnoÅ›nych przepisów -  na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl 
  • 4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytaÅ„ zÅ‚ożonych na mocy art. 61 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art.  241 KPA, oraz w przedmiocie petycji zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl  - w terminach okreÅ›lonych w odnoÅ›nych Ustawach. Stosownie do art. 14 § 1 KPA  prosimy o  przesyÅ‚anie odpowiedzi/informacji  - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej)  pod podany powyżej adres    -  przypominamy że zarówno WÅ‚adza Ustawodawca jak i Wykonawcza szczególnÄ… rolÄ™ przywiÄ…zuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.  
  • 5) Wniosek zostaÅ‚ sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)

 

Wnioskodawca:

Osoba Prawna

Szulc-Efekt sp. z o. o.

Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc

  1. Poligonowa 1

04-051 Warszawa

nr KRS: 0000059459

KapitaÅ‚ ZakÅ‚adowy: 222.000,00 pln 

www.gmina.pl    www.samorzad.pl

 

 

Dodatkowe informacje:

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc. 

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy  petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: elektronizacja-zamowien@samorzad.pl 

 

———————-Wniosek do przekazania - via Gmina - do podlegÅ‚ych SpóÅ‚ek Komunalnych/MZK/ZK, etc OPS/MOPS/GOPS, etc 

 

Szanowna Pani 

Szanowny Pan

Dyrektor/Kierownik/Prezes ZarzÄ…du 

 

Dane wnioskodawcy/petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)  oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)

 

 

PreambuÅ‚a Wniosku: 

Jak wynika z uprzednio prowadzonych przez nas akcji wnioskowania i odpowiedzi na nasze petycje - informatyzacja Jednostek SamorzÄ…du Terytorialnego i powiÄ…zanie lokalnych systemów z systemami centralnymi napotyka na szereg problemów - co czÄ™sto skutkuje nieefektywnym wydatkowaniem pieniÄ™dzy Podatników. 

Media szeroko informujÄ… o problematyce, poczÄ…wszy od nieefektywnie dziaÅ‚ajÄ…cych obiegach dokumentów w Gminach skoÅ„czywszy na interoperacyjnoÅ›ci - powiÄ…zaniu lokalnych systemów informatycznych z centralnymi: 

Ad exemplum: https://www.tvp.info/39565501/wielu-zarejestrowanych-na-epuap-nie-moze-zaglosowac-o-powody-pytajcie-w-gminach

 

Zatem szczególnie ważkim obszarem - wydaje siÄ™ tzw. elektronizacja zamówieÅ„ publicznych, która wszÄ™dzie na Å›wiecie przyczynia siÄ™ do sporych oszczÄ™dnoÅ›ci i zmniejszenia poziomu korupcji. 

Instytucje i podmioty zamawiajÄ…ce, które wprowadziÅ‚y już e-zamówienia, osiÄ…gajÄ… zazwyczaj oszczÄ™dnoÅ›ci pomiÄ™dzy 5 a 20% wg KOMUNIKATU KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW, Bruksela, dnia 20.4.2012 r., COM(2012) 179 final.

 

Wdrażanie rzecznej elektronizacji zamówieÅ„ publicznych - napotyka na szereg problemów - szczególnie w Gminach/Miastach, czego najlepszym dowodem jest to że Ustawodawca w ostatnim czasie zmuszony byÅ‚ przesunąć vacatio legis - dot. wejÅ›cia w życie przepisów nakazujÄ…cych  permanentne używanie Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia. Wnioskodawca ma na myÅ›li przepis art. 10a Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych  (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16)

 

Zdaniem Wnioskodawcy: 

DziÄ™ki dziaÅ‚aniom sfer RzÄ…dowych (w skali makro) w ostatnim czasie sytuacja ulega  poprawie - ad exemplum: sprawnie dziaÅ‚ajÄ…ce systemy JPK, wnioski 500+ online, etc -  jednakże bez szybkiej sanacji tego obszaru  (w skali mikro) - proces ten w Gminach bÄ™dzie w dalszym ciÄ…gu przebiegaÅ‚ zbyt wolno - bez namacalnych sukcesów w postaci - lepszego zaspokajania potrzeb Obywateli w tym obszarze usÅ‚ug publicznych.  

 

W opinii Wnioskodawców 

WydziaÅ‚y/Referaty i UrzÄ™dnicy (Stanowiska Jednoosobowe) - posiadajÄ…ce w zakresie swoich kompetencji sprawy zwiÄ…zane - sensu largo - z wdrażaniem kolejnych etapów informatyzacji  - powinny zintensyfikować swoje dziaÅ‚ania z tym zakresie i szczegóÅ‚owo badać oraz rejestrować obecnie panujÄ…cy stan faktyczny, tak aby - dysponujÄ…c pieniÄ™dzmi Podatników - podjąć wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚ania sanacyjne - przynoszÄ…ce wymierne efekty.   

 

W zwiÄ…zku z powyższym: 

  • 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j. z 2016.10.26) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:

 

  • 1.1) Wartość w PLN netto postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci poniżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2018 r. - z wykorzystaniem art. 4 ust. 8  Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz.U.2018.1986 t.j. z 2018.10.16) ?

 

Wnioskodawca ma na myÅ›li w tym przypadku Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ wynikajÄ…cÄ… z tego typu zamówieÅ„ w 2017 r., co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

  • 1.2) IloÅ›ci postÄ™powaÅ„ w sprawie zamówieÅ„ o wartoÅ›ci powyżej 30 tys. euro - prowadzonych w UrzÄ™dzie w 2017 r. - w trybie Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych?

Wnioskodawca ma na myÅ›li wszystkie tryby wg ustawy Pzp, co ZamawiajÄ…cy wysyÅ‚a corocznie w sprawozdaniu do Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych.

 

  • 1.3)  W trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów -  wnosimy o udzielenie  informacji publicznej w przedmiocie - Å›redniej iloÅ›ci oferentów przypadajÄ…cych na jedno postÄ™powanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w ramach postÄ™powaÅ„ prowadzonych przez UrzÄ…d w 2017 r. w zakresie kwot powyżej 10 tys. pln brutto.

 

  • 1.4) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2014.782 j.t.) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie wskazania szczegóÅ‚owego adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej  - gdzie  na dzieÅ„ zÅ‚ożenia przedmiotowego wniosku - opublikowano obowiÄ…zujÄ…cy regulamin udzielania zamówieÅ„ publicznych - poniżej 30 tys. euro.

 

  • 1.5) W kontekÅ›cie powyższych pytaÅ„ w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie - czy UrzÄ…d - posiada umowÄ™ komercyjnÄ… z podmiotem zewnÄ™trznym w przedmiocie Å›wiadczenia usÅ‚ug dostÄ™pu do zewnÄ™trznej platformy zakupowej czy korzysta z publicznych - dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„ w tym wzglÄ™dzie (miniPortal UZP).

 

  • 1.6) JeÅ›li odpowiedź jest twierdzÄ…ca w zakresie posiadania permanentnej umowy z podmiotem komercyjnym w obszarze  obsÅ‚ugi platformy zakupowej zamówieÅ„ publicznych - w trybie wyżej powoÅ‚anych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie Å‚Ä…cznej kwoty rocznej kosztów ponoszonych przez UrzÄ…d w ramach korzystania z rzeczonych usÅ‚ug (jeżeli umowa jest na dÅ‚uższy okres to wystarczy Å›redni roczny koszt utrzymania systemu).

 

 

II - Petycja Odrębna:

  • 2.1) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w ramach przepisów art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w zwiÄ…zku z art. 241 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego (wnioski optymalizujÄ…ce funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycjÄ™ do Kierownika JST o próbÄ™ dokonania analizy - możliwoÅ›ci wdrożenia w UrzÄ™dzie/Jednostce/SpóÅ‚ce Komunalnej-  procedur zwiÄ…zanych z peÅ‚nym użytkowaniem Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia -  w formie o której mowa w art. 10a Ustawy Prawo zamówieÅ„ publicznych. 

OczywiÅ›cie wnioskodawca jest Å›wiadomy przesuniÄ™cia vacatio legis - do 2020 r. i obowiÄ…zywania już przedmiotowych przepisów w zakresie zamówieÅ„ przekraczajÄ…cych progi unijne.

 

  • 2.2) Na bazie dokonanej analizy wnosimy o krótkie, kilkuzdaniowe podsumowanie w odpowiedzi na niniejszÄ… petycjÄ™ - mocnych i sÅ‚abych stron ewentualnego wdrożenia procedur peÅ‚nego użytkowania Å›rodków komunikacji elektronicznej w postÄ™powaniach o udzielenie zamówienia.

OczywiÅ›cie w odniesieniu do obecnie panujÄ…cego w Jednostce stanu faktycznego. 

  

  • 2.3) Aby zachować peÅ‚nÄ… jawność i transparentność dziaÅ‚aÅ„ - wnosimy o opublikowanie treÅ›ci petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrujÄ…cego petycjÄ™ lub urzÄ™du go obsÅ‚ugujÄ…cego (Adresata)  - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgodny na publikacjÄ™ wszystkich danych. Chcemy dziaÅ‚ać w peÅ‚ni jawnie i transparentnie. 

 

 

Osnowa Petycji i wniosku - en bloc:

Wnioskodawca pozwala sobie zwrócić uwagÄ™ Decydentów na wzmiankowanÄ… wyżej problematykÄ™ w oparciu o powoÅ‚ane w komparycji argumenty oraz dane bÄ™dÄ…ce w jego posiadaniu, z których wynika, że w niektórych UrzÄ™dach ilość postÄ™powaÅ„ przetargowych prowadzonych z jednym oferentem - dochodzi do 46 % - sic ! 

Taka sytuacja musi niepokoić każdego podatnika i wymaga analizy pod kÄ…tem wdrożenia ewentualnych procedur sanacyjnych. 

 

 

Pomimo, że nie wnioskujemy o informacjÄ™ przetworzonÄ… w zakresie wymagajÄ…cym znacznych nakÅ‚adów pracy, uzasadniamy nasze pytania  stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej  – tym, że przedmiotowa informacja oraz ewentualna późniejsza  próba optymalizacji tego obszaru wydaje siÄ™ szczególnie istotna z punktu widzenia Interesu SpoÅ‚ecznego - jak argumentowano powyżej. 

 

 

Zastrzegamy sobie możliwość opublikowania efektów Akcji na naszym portalu www.gmina.pl  

 

 

  • 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku i petycji w trybie odnoÅ›nych przepisów -  na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl 

 

  • 4) Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytaÅ„ zÅ‚ożonych na mocy art. 61 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art.  241 KPA, oraz w przedmiocie petycji zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres e-mail elektronizacja-zamowien@samorzad.pl  - w terminach okreÅ›lonych w odnoÅ›nych Ustawach. Stosownie do art. 14 § 1 KPA  prosimy o  przesyÅ‚anie odpowiedzi/informacji  - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej)  pod podany powyżej adres    -  przypominamy że zarówno WÅ‚adza Ustawodawca jak i Wykonawcza szczególnÄ… rolÄ™ przywiÄ…zuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.  

 

  • 5) Wniosek zostaÅ‚ sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)

 

Wnioskodawca:

Osoba Prawna

Szulc-Efekt sp. z o. o.

Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc

  1. Poligonowa 1

04-051 Warszawa

nr KRS: 0000059459

KapitaÅ‚ ZakÅ‚adowy: 222.000,00 pln 

www.gmina.pl    www.samorzad.pl

 

 

Dodatkowe informacje:

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc. 

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy  petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: elektronizacja-zamowien@samorzad.pl 

 

Komentarz do Wniosku: 

Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powoÅ‚ujemy siÄ™ na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) -  w naszym mniemaniu niniejszy  przedmiotowy wniosek/wnioski  - nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA. 

W opinii Wnioskodawcy UrzÄ…d powinien w zależnoÅ›ci od dokonanej interpretacji treÅ›ci pisma  - procedować nasze wnioski  -  w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  lub odpowiednio Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treÅ›ci i powoÅ‚anych podstaw prawnych). 

Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w zwiÄ…zku z art. 241 KPA. 

W naszych wnioskach/petycjach  czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na  wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej. 

Każdy Podmiot majÄ…cy styczność z UrzÄ™dem - ma prawo i obowiÄ…zek - usprawniać struktury administracji samorzÄ…dowej. 

Zatem pomimo formy zewnÄ™trznej - Decydenci mogÄ…/powinni dokonać wÅ‚asnej interpretacji  - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA. 

 

Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) 

 

Pozwalamy sobie również przypomnieć, że  ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej “ (…) Od osoby wykonujÄ…cej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.

 

Wnioskodawca   - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek -  bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym  (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08.  PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej  - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail.  Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne. 

 

Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach  - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych. 

 

W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.  

 

Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) -  archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych. 

Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.

Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.

Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

 

PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."

Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.

OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych -  z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci -  zatem w peÅ‚ni lege artis. 

Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.

 

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a): Kamil Kwolek
Data powstania: 20.11.2018 15:00
Data ostatniej modyfikacji:
Liczba wyświetleń: 2756

Archiwum

Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował
menu