-
2018-09-25 12:02:59
Petycja - Inicjatywa - Walczmy ze smogiem i zanieczyszczeniem środowiska - Zmieniajmy Gminy na Lepsze
Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2018.994 t.j. z 2018.05.24)
Dane wnioskodawców (Podmiotów wnoszÄ…cych petycjÄ™) znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)
Preambuła Petycji:
W miesiącu listopadzie 2017 r. pytaliśmy Jednostki Samorządu Terytorialnego - w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej czy posiadają sporządzone, aktualne projekty założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe - stosownie do dyspozycji art. 19 Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2017.220 t.j. z 2017.02.06).
Jak wynika z uzyskanych odpowiedzi - prawie 50% JST (sic!) nie posiada wzmiankowanego projektu - co budzi nasze zdziwienie i uzasadniony niepokój podatnika.
Również zadania zwiÄ…zane z obowiÄ…zkowym wdrażaniem Å›rodków poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej - w rozumieniu Art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywnoÅ›ci energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11) - sÄ… ignorowane przez gros gmin, które odpowiadajÄ…c na nasz wniosek - czÄ™sto sygnalizowaÅ‚y caÅ‚kowity brak aktywnoÅ›ci w tym obszarze wykonywania zadaÅ„ publicznych.
Fakt ten dziwi tym bardziej - ze w ostatnim czasie - media szeroko donoszÄ… o problematyce zwiÄ…zanej ze smogiem i zatrważajÄ…cÄ… jakoÅ›ciÄ… powietrza w niektórych polskich gminach, które znajdujÄ… siÄ™ czÄ™sto - w czoÅ‚ówce niechlubnych rankingów w UE.
W zawiązku z tym - w naszym mniemaniu - aby zwiększać możliwe do wykorzystania opcje związane z poprawą efektywności energetycznej Urząd - powinien mieć jak największy wachlarz możliwych rozwiązań - do ewentualnego wykorzystania.
Dlatego jednoczeÅ›nie wraz z petycjÄ… wnosimy o zadekretowanie i ewentualne zarchiwizowanie zaÅ‚Ä…czników (proÅ›ba o zarchiwizowanie jest fakultatywna) oraz podanie - zwrotnie wraz z odpowiedziÄ… na petycjÄ™ - odnoÅ›nej klasy z wykazu akt - stosownie do brzmienia §6 ust. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania archiwów zakÅ‚adowych (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.)
Treść Petycji:
W związku z powyższym
- 1) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w zwiÄ…zku z art. 241 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego (wnioski optymalizujÄ…ce funkcjonowanie administracji publicznej), wnosimy petycjÄ™ do Kierownika JST o próbÄ™ wdrożenia w Gminie - rozpowszechnionego w Krajach rozwiniÄ™tych - Systemu ZarzÄ…dzania i Monitorowania Energii.
Część Podmiotów korzyta nawet z rozwiÄ…zaÅ„ abonamentowych w tym wzglÄ™dzie.
- 1.1) Chcemy dziaÅ‚ać w peÅ‚ni jawnie i transparentnie - dlatego - wnosimy o opublikowanie treÅ›ci petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrujÄ…cego petycjÄ™ lub urzÄ™du go obsÅ‚ugujÄ…cego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgodny na publikacjÄ™ wszystkich danych Podmiotów WnoszÄ…cych PetycjÄ™.
- 1.2) JeÅ›li odpowiedź na naszÄ… petycjÄ™ bÄ™dzie twierdzÄ…ca - wnosimy również o poinformowanie - Petycjodawców - na wskazany poniżej adres e-mail - o ewentualnym terminie wszczÄ™cia - przez GminÄ™/Miasto procedury w trybie Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.)
Biorąc pod uwagę uzyskane odpowiedzi na nasze poprzednie wnioski - jesteśmy przekonani, że w uzasadnionym interesie społecznym - pro publico bono - Urząd powinien wdrożyć procedurę optymalizacyjną w tym względzie.
Jeden z podmiotów sygnujÄ…cych petycjÄ™ zajmuje siÄ™ ex professo - omawianym obszarem w szerokim spectrum usÅ‚ug - dlatego tym bardziej - w ramach posiadanego know- how - w uzasadnionym interesie spoÅ‚ecznym - ma prawo podjąć próbÄ™ optymalizacji wydatków publicznych w tym wzglÄ™dzie - np. w trybie art. 241 KPA.
OczywiÅ›cie ewentualne przychylenie siÄ™ do Petycji - powinno nastÄ…pić z poszanowaniem zasad okreÅ›lonych w Ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieÅ„ publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) - jednakże aby testowo zaprezentować dostÄ™pne na rynku rozwiÄ…zania w tej mierze - zaÅ‚Ä…czmy przykÅ‚adowÄ… prezentacjÄ™ opracowanÄ… przez jeden z podmiotów wnoszÄ…cych petycjÄ™ - FirmÄ™ S4E SA - ex professo zajmujÄ…cÄ… siÄ™ rzeczonÄ… problematykÄ….
Wnosimy o niewykonywanie telefonów do petycjodawcy/wnioskodawcy - stosownie do art. 14 § 1 KPA oraz przesyÅ‚anie odpowiedzi/informacji - jedynie w formie elektronicznej (bez użycia poczty konwencjonalnej) pod podany adres: efektywnosc-energetyczna@samorzad.pl - przypominamy że zarówno WÅ‚adza Ustawodawca jak i Wykonawcza szczególnÄ… rolÄ™ przywiÄ…zuje w ostatnim czasie do komunikacji elektronicznej z Interesantami.
- 2) Wnosimy, aby odpowiedź udzielona w trybie Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05), znajdowała się w treści zwrotnej wiadomości e-mail, wysłanej pod adres e-mail: efektywnosc-energetyczna@samorzad.pl
- 3) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku na adres: efektywnosc-energetyczna@samorzad.pl
Osnowa Petycji:
Ponownie podkreÅ›lamy, że w naszej ocenie sprawa dotyczy istotnych elementów zwiÄ…zanych z życiem zbiorowym oraz ksztaÅ‚towaniem dobrych nawyków w obszarze ochrony Å›rodowiska, etc
Petycja została sygnowana - kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29)
Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
Prezes ZarzÄ…du: Adam Szulc
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
S4E S.A.ul. Samuela Lindego 1C 30-148 Kraków
SpóÅ‚ka zarejestrowana w SÄ…dzie Rejonowym
dla Krakowa - ÅšródmieÅ›cia w Krakowie
XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
pod numerem KRS 0000034998,
NIP: 676-21-80-819, REGON: 356267368,
wysokość kapitału zakładowego:
1.737.171,00 złotych, kapitał wpłacony w całości.
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc.
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: efektywnosc-energetyczna@samorzad.pl
Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji.
* - niepotrzebne - w mniemaniu Adresata - klauzule proszę pominąć.
Komentarz do Wniosku:
Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powołujemy się na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) - w naszym mniemaniu niniejszy przedmiotowy wniosek/wnioski - nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA.
W gÅ‚ównej mierze - przedmiotowy wniosek powinien być procedowany w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) lub odpowiednio Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treÅ›ci i powoÅ‚anych podstaw prawnych). Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w zwiÄ…zku z art. 241 KPA.
W naszych wnioskach czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej.
Każdy Podmiot mający styczność z Urzędem - ma prawo i obowiązek - usprawniać struktury administracji samorządowej.
Decydenci mogÄ… również dokonać wÅ‚asnej interpretacji - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA.
Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)
Pozwalamy sobie również przypomnieć, że ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej “ (…) Od osoby wykonujÄ…cej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Wnioskodawca - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek - bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08. PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych.
W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.
Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych.
Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.
Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.
Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."
PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."
Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.
OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych - z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci - zatem w peÅ‚ni lege artis.
Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Załączniki
Typ Nazwa Komentarz Data Dodał In...a.doc 2018-09-25 12:03:14 Kwolek Kamil In...xades 2018-09-25 12:03:25 Kwolek Kamil Efekt...a.pdf 2018-09-25 12:03:33 Kwolek Kamil Efekt...r.pdf 2018-09-25 12:04:52 Kwolek Kamil Informacje o artykule
Autor: Zredagował(a): Kamil Kwolek Data powstania: 25.09.2018 12:02 Data ostatniej modyfikacji: Liczba wyświetleń: 2808 Archiwum
Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował