-
2018-05-11 14:55:50
Petycja- Inicjatywa - Walczmy ze smogiem - Zmieniajmy Gminy na Lepsze
Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.)
Dane wnioskodawcy//petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz. U. 2014.121 j.t.)
- 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP w związku z art. 6 ust. 1 pkt. lit. c Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2015.2058 z dnia 2015.12.07) - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:
- 1.1) Podania nazwy Podmiotu/Konsultanta, który braÅ‚ udziaÅ‚ w sporzÄ…dzeniu lub konsultowaÅ‚ projekt zaÅ‚ożeÅ„ do planu zaopatrzenia w ciepÅ‚o, energiÄ™ elektrycznÄ… i paliwa gazowe - w rozumieniu art. 19 Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2017.220 t.j. z 2017.02.06)
- 1.2) Wnosimy o podanie adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej- gdzie opublikowany jest wzmiankowany projekt lub jego przesłanie drogą mailową.
- 1.3) W przypadku braku wzmiankowanego projektu lub jego dezaktualizacji prosimy o przesÅ‚anie aktualnych danych w zakresie stanu zaopatrzenia Gminy w gaz oraz rodzaju paliw stosowanych obecnie w poszczególnych budynkach użytecznoÅ›ci publicznej oraz wraz z informacjÄ… o rocznym jego zużyciu oraz zainstalowanej mocy źródeÅ‚ ciepÅ‚a
Petycja Odrębna:
- 1.4) W kontekÅ›cie alarmujÄ…cych informacji dotyczÄ…cych zanieczyszczenia powietrza w niektórych gminach:
vide - http://www.tvp.info/28831976/extra/smog-wisi-nad-polska/
Wnosimy - w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - o oszacowanie podmiotów gospodarczych - wÅ‚aÅ›ciwych miejscowo dla terenu Gminy, które nie korzystajÄ… z przyÅ‚Ä…czy gazowych
Po dokonaniu wzmiankowanego oszacowania wnosimy o podanie Danych rzeczonych podmiotów gospodarczych wraz z ich nazwÄ… i adresem oraz informacjami dotyczÄ…cymi obecnie stosowanego rodzaju paliwa, rocznego zużycia oraz mocy wykorzystywanych urzÄ…dzeÅ„.
- 1.5) Wnosimy o wskazanie planowanych lub rozpoczÄ™tych inwestycji w zakresie budowy nowych zakÅ‚adów przemysÅ‚owych/firm wÅ‚aÅ›ciwych miejscowo dla terenu Gminy z podaniem informacji o rodzaju planowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz zapotrzebowaniu energetycznym.
- 1.6) Na mocy art. 61 Konstytucji RP oraz art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit. a Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia 2001 r. o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j) (plany i zamierzenia wÅ‚adzy wykonawczej) - wnosimy o udostÄ™pnienie informacji publicznej w przedmiocie czy w ciÄ…gu najbliższych 3 lat Wójt/Burmistrz/Prezydent zamierza podjąć dziaÅ‚ania w zakresie wdrożenia Å›rodków poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej okreÅ›lonych w art. 6 ust. 2 pkt. 2 i 3 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywnoÅ›ci energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11). ?
- 1.7) KorespondujÄ…c z powyższym pytaniem i uszczegóÅ‚awiajÄ…c go - w trybie rzeczonych przepisów - wnosimy o udzielnie informacji publicznej - czy planowanym przez GminÄ™ Å›rodkiem poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej - może być modernizacja pojazdów bÄ™dÄ…cych w użytkowaniu Gminy/Miasta - pod kÄ…tem wprowadzenia alternatywnego paliwa - ad exemplum: skroplonego gazu ziemnego - LNG lub innych paliw alternatywnych?
Osnowa pytań:
W rozumieniu wnioskodawcy - ograniczenie poziomu emisji spalin - poprzez wprowadzenie alternatywnych ekologicznych rodzajów paliw - może w znacznym stopniu przyczynić siÄ™ do walki z coraz to bardziej uciążliwym dla mieszkaÅ„ców wielu Gmin - zjawiskiem smogu.
Dowodem ważkoÅ›ci problematyki - jest lawinowo rosnÄ…ca ilość informacji dotyczÄ…cych problematyki smogu - jaka pojawia sie w ostatnim czasie w mediach lokalnych i ogólnopolskich.
W mniemaniu Wnioskodawcy ciężar wprowadzania tych zmian spoczywa przede wszystkim - na Jednostkach Administracji Publicznej - zarówno ze wzglÄ™du za zadania wÅ‚asne i kompetencje jak również z brzmienia wyżej powoÅ‚anego art. 6 Ustawy o efektywnoÅ›ci energetycznej - scilicet:
"Art. 6. 1. Jednostka sektora publicznego realizuje swoje zadania, stosujÄ…c co najmniej jeden ze Å›rodków poprawy
efektywnoÅ›ci energetycznej, o których mowa w ust. 2, zwanych dalej „Å›rodkami poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej”.
- Środkami poprawy efektywności energetycznej są:
1) realizacja i finansowanie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej;
2) nabycie urządzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzujących się niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji;
3) wymiana eksploatowanego urzÄ…dzenia, instalacji lub pojazdu na urzÄ…dzenie, instalacjÄ™ lub pojazd, o których mowa w pkt 2, lub ich modernizacja; (…) “
W rozumieniu Wnioskodawcy - analizując wyżej powołane przepisy - można założyć, że wprowadzenie i promowanie paliw typu LNG - wpisuje się doskonale w intencje Ustawodawcy - wyrażone expressis verbis w przedmiotowych regulacjach.
- 2) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie §7 RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) - na adres e-mail stop-smog@samorzad.pl
- 3) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytań i petycji złożonych na mocy art. 61 i 63 Konstytucji RP w związku z 241 KPA (usprawnianie funkcjonowania struktur administracji publicznej) - została udzielona - zwrotnie na adres e-mail stop-smog@samorzad.pl
- 4) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130 poz. 1450)
Wnioskodawca:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt sp. z o. o.
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0000059459
Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Dodatkowe informacje:
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ - jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy - petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej - a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: stop-smog@samorzad.pl
Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji.
Z poważaniem:
Adam Szulc – Prezes ZarzÄ…du
tel. 608-318-418
Szulc-Efekt sp zoo
KRS: 0000059459
- Poligonowa 1
04-051 Warszawa
tel/fax. (22) 673-62-12
Kapitał Zakładowy: 222 000,00 pln
www.gmina.pl www.samorzad.pl
Komentarz do Wniosku:
Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powołujemy się na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) - w naszym mniemaniu niniejszy przedmiotowy wniosek/wnioski - nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA.
W gÅ‚ównej mierze - przedmiotowy wniosek powinien być procedowany w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) lub odpowiednio Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treÅ›ci i powoÅ‚anych podstaw prawnych). Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w zwiÄ…zku z art. 241 KPA.
W naszych wnioskach czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej.
Każdy Podmiot mający styczność z Urzędem - ma prawo i obowiązek - usprawniać struktury administracji samorządowej.
Decydenci mogÄ… również dokonać wÅ‚asnej interpretacji - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA.
Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)
Wnioskodawca - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek - bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08. PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych.
W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.
Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych.
Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.
Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.
Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."
PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."
Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.
OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych - z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci - zatem w peÅ‚ni lege artis.
Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.
Informacje o artykule
Autor: Zredagował(a): Kamil Kwolek Data powstania: 11.05.2018 14:55 Data ostatniej modyfikacji: Liczba wyświetleń: 2957 Archiwum
Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował