menu
drukuj

2018-05-11 14:55:50

Petycja- Inicjatywa - Walczmy ze smogiem - Zmieniajmy Gminy na Lepsze


Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST)  - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy o samorzÄ…dzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.)

 

Dane wnioskodawcy//petycjodawcy znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz - w zaÅ‚Ä…czonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym  - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) - Data dostarczenia - zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz. U. 2014.121 j.t.) 

 

  • 1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z art. 6 ust. 1 pkt. lit. c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia 2001 r. o dostÄ™pie do informacji publicznej  (Dz.U.2015.2058 z dnia 2015.12.07) - wnosimy o udzielenie informacji publicznej w przedmiocie:  
  • 1.1) Podania nazwy Podmiotu/Konsultanta, który braÅ‚ udziaÅ‚ w sporzÄ…dzeniu  lub konsultowaÅ‚ projekt zaÅ‚ożeÅ„ do planu zaopatrzenia w ciepÅ‚o, energiÄ™ elektrycznÄ… i paliwa gazowe -  w rozumieniu art. 19 Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2017.220 t.j. z 2017.02.06) 

 

  • 1.2) Wnosimy o podanie adresu URL w Biuletynie Informacji Publicznej- gdzie opublikowany jest wzmiankowany projekt lub jego przesÅ‚anie drogÄ… mailowÄ….

 

  • 1.3) W przypadku braku wzmiankowanego projektu lub jego dezaktualizacji prosimy o przesÅ‚anie aktualnych danych w zakresie stanu zaopatrzenia Gminy w gaz oraz  rodzaju paliw stosowanych obecnie  w  poszczególnych budynkach użytecznoÅ›ci publicznej oraz wraz z informacjÄ… o rocznym jego zużyciu oraz zainstalowanej mocy źródeÅ‚ ciepÅ‚a 

 

Petycja OdrÄ™bna: 

  • 1.4) W kontekÅ›cie alarmujÄ…cych informacji dotyczÄ…cych zanieczyszczenia powietrza w niektórych gminach: 

vide -  http://www.tvp.info/28831976/extra/smog-wisi-nad-polska/  

Wnosimy - w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  -  o oszacowanie podmiotów gospodarczych - wÅ‚aÅ›ciwych miejscowo dla terenu Gminy, które nie korzystajÄ… z przyÅ‚Ä…czy gazowych

Po dokonaniu wzmiankowanego oszacowania wnosimy o podanie Danych rzeczonych podmiotów gospodarczych wraz z ich nazwÄ… i adresem oraz informacjami dotyczÄ…cymi obecnie stosowanego rodzaju paliwa, rocznego zużycia oraz mocy wykorzystywanych urzÄ…dzeÅ„.

 

  • 1.5) Wnosimy o wskazanie planowanych lub rozpoczÄ™tych inwestycji w zakresie budowy nowych zakÅ‚adów przemysÅ‚owych/firm wÅ‚aÅ›ciwych miejscowo dla terenu Gminy z podaniem informacji o rodzaju planowanej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz zapotrzebowaniu energetycznym. 

 

  • 1.6) Na mocy art. 61 Konstytucji RP oraz art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit. a Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia 2001 r. o dostÄ™pie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 t.j) (plany i zamierzenia wÅ‚adzy wykonawczej) - wnosimy o udostÄ™pnienie informacji publicznej w przedmiocie czy w ciÄ…gu najbliższych 3 lat Wójt/Burmistrz/Prezydent zamierza podjąć dziaÅ‚ania w zakresie wdrożenia Å›rodków poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej okreÅ›lonych w art. 6 ust. 2 pkt. 2 i 3 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywnoÅ›ci energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11). ? 
  • 1.7) KorespondujÄ…c z powyższym pytaniem i uszczegóÅ‚awiajÄ…c go - w trybie rzeczonych przepisów - wnosimy o udzielnie informacji publicznej - czy planowanym przez GminÄ™  Å›rodkiem poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej - może być modernizacja pojazdów bÄ™dÄ…cych w użytkowaniu Gminy/Miasta -  pod kÄ…tem wprowadzenia alternatywnego paliwa - ad exemplum: skroplonego gazu ziemnego - LNG lub innych paliw alternatywnych? 

 

Osnowa pytaÅ„: 

W rozumieniu wnioskodawcy - ograniczenie poziomu emisji spalin - poprzez wprowadzenie alternatywnych ekologicznych rodzajów paliw - może w znacznym stopniu przyczynić siÄ™ do walki z coraz to bardziej uciążliwym dla mieszkaÅ„ców wielu Gmin -  zjawiskiem smogu. 

Dowodem ważkoÅ›ci problematyki - jest lawinowo rosnÄ…ca ilość informacji dotyczÄ…cych problematyki smogu - jaka pojawia sie w ostatnim czasie w mediach lokalnych i ogólnopolskich. 

W mniemaniu Wnioskodawcy ciężar wprowadzania tych zmian spoczywa przede wszystkim - na Jednostkach Administracji Publicznej - zarówno ze wzglÄ™du za zadania wÅ‚asne i kompetencje jak również z brzmienia wyżej powoÅ‚anego art. 6 Ustawy o efektywnoÅ›ci energetycznej - scilicet: 

 

"Art. 6. 1. Jednostka sektora publicznego realizuje swoje zadania, stosujÄ…c co najmniej jeden ze Å›rodków poprawy

efektywnoÅ›ci energetycznej, o których mowa w ust. 2, zwanych dalej „Å›rodkami poprawy efektywnoÅ›ci energetycznej”.

  1. Środkami poprawy efektywności energetycznej są:

1) realizacja i finansowanie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej;

2) nabycie urzÄ…dzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzujÄ…cych siÄ™ niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji; 

3) wymiana eksploatowanego urzÄ…dzenia, instalacji lub pojazdu na urzÄ…dzenie, instalacjÄ™ lub pojazd, o których mowa w pkt 2, lub ich modernizacja; (…) “ 

 

W rozumieniu Wnioskodawcy - analizujÄ…c  wyżej powoÅ‚ane przepisy  - można zaÅ‚ożyć, że wprowadzenie i promowanie paliw typu LNG - wpisuje siÄ™ doskonale w intencje Ustawodawcy  - wyrażone expressis verbis w przedmiotowych regulacjach.

 

 

  • 2) Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie §7  RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) -  na adres e-mail stop-smog@samorzad.pl 

 

  • 3) Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytaÅ„ i petycji zÅ‚ożonych na mocy art. 61 i 63 Konstytucji RP w zwiÄ…zku z  241 KPA (usprawnianie funkcjonowania struktur administracji publicznej) -  zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres e-mail stop-smog@samorzad.pl 

 

  • 4) Wniosek zostaÅ‚ sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 18 wrzeÅ›nia 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130 poz. 1450)

 

 

Wnioskodawca:

Osoba Prawna

Szulc-Efekt sp. z o. o.

  1. Poligonowa 1

04-051 Warszawa

nr KRS: 0000059459

Kapitał Zakładowy: 222.000,00 pln

www.gmina.pl    www.samorzad.pl 

 

Dodatkowe informacje:

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) -  osobÄ… reprezentujÄ…ca Podmiot wnoszÄ…cy petycjÄ™ - jest Prezes ZarzÄ…du Adam Szulc

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy - petycja niniejsza zostaÅ‚a zÅ‚ożona za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej - a wskazanym zwrotnym adresem poczty elektronicznej jest: stop-smog@samorzad.pl 

Adresatem Petycji - jest Organ ujawniony w komparycji.

 

Z poważaniem:

Adam Szulc – Prezes ZarzÄ…du

tel. 608-318-418

Szulc-Efekt sp zoo 

KRS: 0000059459

  1. Poligonowa 1

04-051 Warszawa

tel/fax. (22) 673-62-12

Kapitał Zakładowy: 222 000,00 pln

www.gmina.pl    www.samorzad.pl 

 

Komentarz do Wniosku: 

Pomimo, iż w rzeczonym wniosku powoÅ‚ujemy siÄ™ na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) -  w naszym mniemaniu niniejszy  przedmiotowy wniosek/wnioski  - nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA. 

W gÅ‚ównej mierze - przedmiotowy wniosek powinien być procedowany w trybie Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)  lub odpowiednio Ustawy o dostÄ™pie do informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treÅ›ci i powoÅ‚anych podstaw prawnych). Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w zwiÄ…zku z art. 241 KPA. 

W naszych wnioskach czÄ™sto powoÅ‚ujemy sie na  wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet: "Przedmiotem wniosku mogÄ… być w szczególnoÅ›ci sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworzÄ…dnoÅ›ci, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony wÅ‚asnoÅ›ci, lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci.” - w sensie możliwoÅ›ci otwarcia procedury sanacyjnej. 

Każdy Podmiot majÄ…cy styczność z UrzÄ™dem - ma prawo i obowiÄ…zek - usprawniać struktury administracji samorzÄ…dowej. 

Decydenci mogÄ… również dokonać wÅ‚asnej interpretacji  - zgodnie z brzmieniem art. 222 KPA. 

 

Nazwa Wnioskodawca - jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot WnoszÄ…cy PetycjÄ™” - w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) 

 

 

Wnioskodawca   - pro forma podpisaÅ‚ - niniejszy wniosek -  bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym  (w zaÅ‚Ä…czeniu stosowne pliki) - choć wedÅ‚ug aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje bezprzedmiotowoÅ›ci wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego SÄ…du Administracyjnego w Warszawie I OSK 1277/08.  PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, iż przedmiotowy wniosek traktujemy jako próbÄ™ usprawnienia organizacji dziaÅ‚ania Jednostek Administracji Publicznej  - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludnoÅ›ci. Do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zawiera on takÄ… samÄ… treść, jak ta która znajduje siÄ™ w niniejszej wiadomoÅ›ci e-mail.  Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne. 

 

Celem naszych wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarÄ™ istniejÄ…cych możliwoÅ›ci - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - gÅ‚ownie w Gminach/Miastach  - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny wymaga wszczÄ™cia procedur sanacyjnych. 

 

W Jednostkach Pionu Administracji RzÄ…dowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.  

Zwracamy uwagÄ™, że Ustawodawca do tego stopnia stara siÄ™ - poszerzyć spektrum możliwoÅ›ci porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziaÅ‚ać korupcji w Administracji Publicznej - że nakazaÅ‚ w §6 ust. 2 pkt. 2 zaÅ‚Ä…cznika nr 1 do RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) -  archiwizowanie, również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… do wiÄ™kszej rozwagi w wydatkowaniu Å›rodków publicznych. 

Duża ilość powoÅ‚ywanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże siÄ™ z tym, że chcemy uniknąć wyjaÅ›niania intencji i podstaw prawnych w rozmowach telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciÄ…gle ma miejsce w przypadku nielicznych JST.

Jeżeli JST nie zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy prawne akceptowane przez JST.

Dobro Petenta i jawność życia publicznego jest naszym nadrzÄ™dnym celem, dlatego staramy siÄ™ również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczÄ…ce Wnioskowania. Kwestie te Ustawodawca podkreÅ›liÅ‚ i uregulowaÅ‚ w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma prawo skÅ‚adać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, wÅ‚asnym lub innej osoby za jej zgodÄ… do organów wÅ‚adzy publicznej oraz do organizacji i instytucji spoÅ‚ecznych w zwiÄ…zku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP "Każdemu zapewnia siÄ™ wolność wyrażania swoich poglÄ…dów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji."

 

PamiÄ™tajmy również o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu zÅ‚ożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiaÅ‚u do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli dziaÅ‚aÅ‚ w granicach prawem dozwolonych. § 2. Organy paÅ„stwowe, organy jednostek samorzÄ…du terytorialnego i inne organy samorzÄ…dowe oraz organy organizacji spoÅ‚ecznych sÄ… obowiÄ…zane przeciwdziaÅ‚ać hamowaniu krytyki i innym dziaÅ‚aniom ograniczajÄ…cym prawo do skÅ‚adania skarg i wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub wniosku."

Eksperci NIK piszÄ…: "Niewielka liczba skÅ‚adanych wniosków o udzielenie informacji publicznej, liczba skarg zÅ‚ożonych do WSA, jak również liczba pozwów zÅ‚ożonych do sÄ…dów rejonowych, Å›wiadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizacjÄ™ tego prawa utrudniajÄ… podmioty zobowiÄ…zane do peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci swojego dziaÅ‚ania, poprzez nieudostÄ™pnianie wymaganej informacji publicznej" [ProtokóÅ‚ pokontrolny dostÄ™pny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy nadziejÄ™, zmienić powyższÄ… ocenÄ™, być może nasz wniosek choć w niewielkim stopniu – przyczyni siÄ™ do zwiÄ™kszenia tych wskaźników.

OczywiÅ›cie - wszelkie ewentualne postÄ™powania - ogÅ‚oszone przez JednostkÄ™ Administracji Publicznej - bÄ™dÄ…ce nastÄ™pstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania Å›rodków publicznych -  z uwzglÄ™dnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystoÅ›ci i transparentnoÅ›ci -  zatem w peÅ‚ni lege artis. 

Ponownie sygnalizujemy, że do wniosku doÅ‚Ä…czono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opÅ‚at, można uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawÄ…, Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi certyfikacyjne.

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a): Kamil Kwolek
Data powstania: 11.05.2018 14:55
Data ostatniej modyfikacji:
Liczba wyświetleń: 2957

Archiwum

Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował
menu